Steeds meer mensen kiezen voor Online tv-kijken

Telecompaper heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van traditionele tv versus online tv. Uit dit onderzoek blijkt dat maar liefst 59 procent wil overstappen van traditionele tv naar OTT. OTT is het via internet kijken naar je favoriete programma, film of serie op ieder gewenst moment. Twee jaar geleden lag het percentage dat wilde overstappen veel lager.

 

Aanbieders spelen in op deze ontwikkeling. Zo kun je bij KPN, Ziggo, CanalDigitaal en Caiway kiezen voor traditionele tv en OTT in één pakket. Diensten zoals Netflix en Videoland kunnen bekeken worden via een eigen tv-decoder. Aanbieders proberen op deze manier hun klanten te behouden.

 

De steeds populairdere onlinediensten zoals Netflix, Amazon Prime Video en Videoland hebben een groot aanbod aan films en series. Om online en live naar tv-zenders te kijken kan je kiezen tussen aanbieders zoals KPN Play en KNIPPR. Via NLziet kun je terugkijken naar programma’s van grote tv-zenders als NPO, RTL en SBS. Echter gaan de ontwikkelingen op het gebied van online tv-kijken zo snel, dat verwacht wordt dat ook andere aanbieders gaan inspelen op deze ontwikkeling.

 

Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Telecompaper blijkt tevens dat met het veranderde gedrag van de tv-kijker ook de zogeheten smart tv steeds meer in opkomst is. Deze tv heeft geen antenne of kabel maar kan verbinding maken met het internet. Op dit moment beschikt maar liefst 48 procent van de huishoudens over een smart-tv. Deze groei is snel gegaan als je beseft dat dit twee jaar geleden maar 20 procent was. Heb je nog geen smart tv maar wil je wel online tv kijken? Dan kan dat ook. Met de aansluiting van een settopbox (STB), een Chromecast of Apple TV kan een ‘gewone’ tv ook connectie maken met het internet. Online tv-kijken gebeurd ook vaak via een laptop, tablet of smartphone. De verkoopcijfers van deze producten blijven dan ook stijgen.

 

Met name de videodienst Netflix is de laatste jaren immens populair geworden. Maar liefst 28 procent van de huishoudens heeft een abonnement lopen bij Netlfix. Met name bij huishoudens met kinderen is Netflix gelieft omdat zij over een ruim aanbod aan kinderamusement hebben. Het aantal Netflix abonnees zal de komende tijd alleen maar blijven groeien. Netflix is met name populair om serie aanbod. De concurrent Amazon Prime biedt net als Netflix een eigen content aan. Andere concurrenten zijn o.a. Videoland en Pathe thuis. De al wat langer bestaande Film1 en Videoland richten zich voornamelijk op het aanbieden van films. Maar liefst 80 procent van de gebruikers van Film1 kijkt bij voorkeur films. Ter vergelijking, bij Netflix kijkt 57 procent voornamelijk series. Er worden ook steeds meer en van hogere kwaliteit series geproduceerd. Bij Videoland kijkt slechts 41 procent naar series.

Plaats een reactie