Televisiedecoder bron van ergernis voor televisiekijkend Nederland

De televisiedecoder biedt ons de mogelijkheid digitaal televisie te kijken, eenvoudig programma’s op te nemen en bijvoorbeeld beelden in HD te bekijken. Toch brengt de decoder veel ergernissen met zich mee, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Veel van de decoders werken erg traag bij zowel het opstarten als bij het zappen tussen de zenders. Daarnaast vormt het opnemen van programma’s bij veel consumenten een bron van ergernis, omdat dit niet altijd goed lukt en de programma’s daarnaast vaak maar beperkt ‘houdbaar’ zijn.

 

Delta als beste en UPC als minste
De ProviderMonitor van de Consumentenbond laat op basis van een onderzoek onder 11.000 consumenten zien dat de klanten van Delta het meest tevreden zijn (84% is tevreden), terwijl de klanten van UPC juist het minst over hun decoder te spreken zijn (63% is tevreden). UPC kent met name veel klachten door de falende mediabox Horizon, net als een ouder type, de Cisco 8485DVB. De Consumentenbond adviseert consumenten altijd contact op te nemen met hun provider bij problemen, de decoder zou immers vlekkeloos voor goed beeld en goede opnamen moeten zorgen.

 

Opnemen, geen beeld en opstarten
Veel van de consumenten hebben problemen met het opnemen van programma’s. De televisiedecoder zorgt niet altijd voor de realisatie van geprogrammeerde opnames van televisieprogramma’s, blijkt opnames te wissen of wil deze niet afspelen. Interactieve TV van KPN kent een ‘houdbaarheid’ van slechts een jaar bij opnames. Ook Telfort en XS4ALL maken de opnames slechts een jaar beschikbaar, omdat consumenten hiervoor geen gebruik maken van een eigen harde schijf, maar de programma’s bekijken vanuit de online ‘cloud’. Veel van de decoders voor digitale televisie van consumenten lopen regelmatig vast, of starten zelfs helemaal niet op wanneer men televisie wil kijken.

 

Bekende problemen met de decoder
Daarnaast ervaren veel consumenten een aantal andere bekende problemen met decoders. De decoder zapt vaak langzaam en start maar traag op, waardoor het lastig is om snel in te schakelen voor een bepaald programma. De decoder loopt regelmatig vast en het beeld hapert zo nu en dan. Veel gebruikers zijn inmiddels gewend aan het trage werken hiervan en nemen de haperingen voor lief, terwijl het volgens de Consumentenbond van belang is dat de providers hier zo snel mogelijk wat aan doen. Andere problemen met de decoder richten zich op het precieze gebruik van de afstandsbediening dat nodig is om van zender te kunnen wisselen, of het verspringen van de beeldverhoudingen en het terugkomen van zenders in de lijst die zij eerder hadden verwijderd.

 

Oorzaak van de problemen met televisiedecoders
Volgens de providers heeft het trage werken van de digitale decoders vooral te maken met de techniek die hoort bij het digitale TV-signaal. We kunnen de kastjes daarom niet vergelijken met een snelle smartphone of tablet. Ziggo meldt daarnaast dat met name interactieve TV traag is, vanwege het versturen van een aanvraag naar de ‘cloud’, waar tijd overheen gaat.

 

 

Plaats een reactie