Kiezer gebruikt vooral televisie als informatiebron voor verkiezingen

Negen van de tien kiezers maakt gebruik van televisie, kranten en radio om zich te informeren over de verschillende standpunten van de partijen voor de gemeenteraadsverkiezingen. Slechts vier op de tien kiezers doet een test via de online applicaties als www.kieskompas.nl en www.stemwijzer.nl. Dertig procent van de kiezers maakt gebruik van websites en social media om meer te weten te komen over de verschillende standpunten. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau I&O Research, dat keek naar de media die we gebruiken om tot onze keuze te komen.

 

Traditionele media en kiesgedrag
Het zijn vooral de traditionele media die nog altijd een belangrijke rol spelen. Bovendien blijkt dat de stemmers die gebruik maken van televisie over het algemeen kiezen voor 50Plus of het CDA. Aan de andere kant stemmen de mensen die gebruik maken van het kieskompas of de stemwijzer juist opvallend vaak voor D66, GroenLinks en de Partij voor de Dieren. Wat dat betreft lijken de verschillende bronnen van informatie verschillende doelgroepen aan te trekken en valt hun kiesgedrag op basis daarvan te voorspellen.

 

Vrienden en familie
We kiezen er bovendien nog altijd graag voor om ons te laten informeren door vrienden en familie. De groep kiezers die gebruik maakt van het internet om naar informatie te zoeken is doorgaans tussen de 18 en 35 jaar oud. Dit lijkt aan te geven dat het de nieuwe generatie is die graag online actief is, om zich een mening te vormen en een keuze te kunnen maken. Veel van de jongeren hebben zowel een tablet als een computer en mobiele telefoon tot hun beschikking. Dit zorgt er in combinatie met een snel internetabonnement voor dat ze zich online uitstekend kunnen informeren, zowel via tekst, afbeeldingen als natuurlijk video’s en langere uitzendingen.

Plaats een reactie