Franse provider zet adblocker automatisch aan

De Franse internetprovider ‘Free’ heeft besloten een adblocker toe te voegen aan de firmware van de routers van haar klanten. Deze is bovendien automatisch aangezet, waardoor advertenties op een groot aantal websites automatisch worden geblokkeerd. De internetprovider wil klanten op die manier van dienst zijn, maar critici waarschuwen voor het feit dat dit het huidige verdienmodel van veel websites in gevaar brengt. Bovendien houdt de provider zich bezig met het actief filteren van internetcontent, waardoor men in principe bepaalt wat er wel en niet getoond wordt aan klanten.

 

Advertenties worden geblokkeerd
Het doel van een adblocker is het weren van advertenties, aangezien die door veel mensen op het internet als vervelend worden ervaren. Op basis van de adblockers is het mogelijk om advertenties te blokkeren en er aan de andere kant voor te zorgen dat de rest van de website wel gewoon te lezen is. De privacygroep die de adblocker heeft getest kwam er bijvoorbeeld achter dat de reclames op de site van Le Monde werden geblokkeerd. Aan de andere kant kwamen de advertenties van Numerama er wel gewoon door. De technologiewebsite fulmineert tegen de actie van de provider en liet ziet dat de adblocker te omzeilen is.

 

Huidig verdienmodel in gevaar
Volgens critici van de actie van de Franse provider brengt het toevoegen van een automatisch adblocker het huidige verdienmodel van een groot aantal websites in gevaar. Veel van de websites zijn gebaseerd op advertentie-inkomsten en hebben anders geen mogelijkheid om voort te bestaan. Wanneer de advertenties worden geblokkeerd zullen gebruikers moeten gaan betalen voor het bezoeken van de website. Dat is iets wat veel internetgebruikers niet graag doen, waardoor de provider aan de hand van een adblocker bij lijkt te dragen aan de vernietiging van een groot aantal websites dat inkomsten uit advertenties ontvangt.

Plaats een reactie