Kosten mobiel internet dalen dankzij concurrentie

Concurrentie tussen telecomaanbieders zorgt ervoor dat de prijzen van mobiel internet dalen. Dat stelt de Britse zakenkrant The Financial Times, op basis van een onderzoek van consultancybureau ReWheel. Zij deden onderzoek naar de verschillende Europese landen en vergeleken de mate van concurrentie, met de gemiddelde prijzen voor mobiel internet. Bovendien ontdekten zij dat consumenten meer gebruik maken van mobiel internet, op het moment dat de prijs daalt. Dat wijst op een elastische verhouding tussen de prijs en de vraag naar de dienst.

 

Europese landen met veel concurrentie
Uit het onderzoek blijkt dat Europese landen met veel concurrentie op de markt voor telefonie lagere prijzen bieden, dan landen waarin minder sprake is van concurrentie. In landen als Engeland, Finland en Oostenrijk rekenen de verschillende providers bijvoorbeeld veel minder kosten, dan in landen waar er minder concurrentie bestaat. In landen met minder concurrentie op de markt maken consumenten bovendien minder gebruik van het mobiele internet. Dit zou eventueel ook te maken kunnen hebben met de netwerken en de internetsnelheden, aangezien deze er lager liggen dan in de landen met meer concurrentie.

 

Overnames binnen de branche
De telecomproviders zelf geven aan dat ze uitsluitend op basis van schaalgrootte de mogelijkheid hebben om de aanhoudende daling van de mobiele omzet het hoofd te kunnen bieden. Zij hebben al enkele jaren op rij te maken met een daling van de totale omzet voor mobiele diensten en het einde lijkt bovendien nog niet in zicht. Zij dienen hun diensten op een zo groot mogelijke schaal aan te bieden, om de netwerken en nieuwe producten op peil te kunnen houden. Op de Europese markt zien we momenteel enkele mogelijke overnames die dit beeld bevestigen. KPN probeert bijvoorbeeld E-Plus te verkopen aan Telefonica Duitsland, terwijl Bouygues SFR over probeert te nemen.

Plaats een reactie