Thuisnetwerk betrouwbaarder dan internet op het werk

Uit onderzoek van Censuswide in opdracht van ZyXEL blijkt dat met name het internet op het werk vaak ondermaats is, het thuisnetwerk is een stuk betrouwbaarder. Een groot deel van de MKB-medewerkers klaagt over irritaties en gemiste deadlines, al lijkt de betrouwbaarheid van de verbinding nog geen middel om de concurrentiestrijd met andere bedrijven aan te gaan. Aan het internationale onderzoek deden ook 500 Nederlandse respondenten mee. Het onderzoek moet er uiteindelijk toe leiden dat het internet op de werkvloer wint aan betrouwbaarheid en prestaties.

 

Irritaties en gemiste deadlines

Een matige internetverbinding kan grote gevolgen hebben voor de werkzaamheden. Het onderzoek laat zien dat 25% van de medewerkers deadlines mist, als het gevolg van een storing of een slechte verbinding. Uit eerder onderzoek van Reggefiber kwam bovendien naar voren dat traag internet irritaties op kan roepen. Verder komt de slechte connectiviteit volgens 33% onprofessioneel over, in Nederland laat zelfs 40% van de respondenten weten dat een slechte connectiviteit een negatieve invloed heeft op de productiviteit.

 

Invloed van het internet

Wat dat betreft is de invloed van het internet op onze werkzaamheden groot, terwijl we dat niet terug laten komen in de ervaren concurrentiepositie. Nederlandse werknemers denken slechts beperkt dat de internetverbinding hierop van invloed is (9,6%). In Duitsland is men daar meer van overtuigd, daar geeft 38% van de medewerkers het aan dit vanuit concurrentie-oogpunt belangrijk te vinden. Het lijkt er wat dat betreft op dat we ons nog niet altijd goed bewust zijn van de mogelijke problemen en nadelen van een matige internetverbinding.

 

Thuis werken en betrouwbaarheid

Deelnemers aan het onderzoek naar de internetverbinding geven onder andere aan dat zij liever thuis werken dan op kantoor, omdat ze daar de beschikking hebben over een betrouwbare internetverbinding. Bovendien ligt de snelheid van het internet thuis vaak hoger, waardoor medewerkers dat op het werk ook verwachten. Ongeveer de helft van de Nederlandse werknemers is tevreden over het internet op het werk, al geeft 85% aan dat er thuis een meer betrouwbare en efficiënte verbinding beschikbaar is. Bijna 40% van de Nederlandse medewerkers heeft geen toegang tot een draadloze verbinding, waardoor het lastig is om aanvullende apparaten zoals een smartphone of een tablet aan te sluiten.

 

Verantwoordelijkheid en verbeteren

Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlandse werknemers de IT-afdeling van een bedrijf verantwoordelijk achten voor de betrouwbaarheid en de snelheid van het internet. Opvallend genoeg geeft 11% van de respondenten aan dat de verantwoordelijkheid ligt bij de overheid, die zou een gedegen netwerk neer moeten leggen waar de bedrijven gebruik van kunnen maken. Meer inzicht in de internetprestaties op dit moment zou er volgens Paul Heywood toe moeten leiden dat we het trage internet aan kunnen pakken. Er is wat dat betreft hoop voor een ieder die niet thuis kan werken of daar geen beschikking heeft over een meer betrouwbare en snellere verbinding.

 

 

Plaats een reactie