Zakelijke markt voor telefonie ondergaat belangrijke veranderingen

De zakelijke markt voor telefonie ondergaat behoorlijke veranderingen. KPN lijkt haar grip steeds meer kwijt te raken en heeft ook op de markt voor mobiele telefonie te maken met krimp. Aan de ene kant neemt het gebruik van VoIP hand over hand toe en speelt onder andere CallVoip met Simmpl daar op een handige manier op in. Aan de andere kant ziet de Nederlandse Energiemaatschappij juist kansen op de markt voor telefonie, om de eigen inkomsten te kunnen verhogen.

 

Krimp op de zakelijke markt voor KPN

KPN heeft te maken met krimp op onder andere de zakelijke markt, waardoor het van belang is om de veranderingen versneld door te voeren. De zakelijke ICT-divisie gaat op de schop, sneller dan men oorspronkelijk van plan was. KPN wist de winst te verhogen in een krimpende markt, maar is er toch niet gerust op dat het dit ook in de toekomst kan realiseren.

Het is volgens KPN vooral van belang om goed in te schatten dat er op de zakelijke markt sprake is van zowel krimp als hevige concurrentie. Ditzelfde geldt voor de markt voor mobiele telefonie, waardoor KPN wat dat betreft in een lastig parket zit. Volgens KPN blijven met name zakelijke klanten hun productportfolio rationaliseren en optimaliseren, om hier zo voordelig mogelijk gebruik van te kunnen maken. KPN wil zich gaan richten op nieuwe en gebundelde diensten, om de kosten te drukken en de winstgevendheid verder omhoog te brengen. KPN ziet in de markt voor 4G een lichtpuntje, omdat met name het aantal zakelijke klanten snel toeneemt en de investeringen in dit netwerk zich op die manier terugverdienen.

 

Bellen via VoIP vooral zakelijk erg populair

Het lijkt erop dat veel bedrijven er tevens voor kiezen om voortaan te bellen via VoIP, in plaats van via een traditionele telefoonlijn. De besparingen kunnen flink oplopen, terwijl er daarnaast nieuwe functionaliteiten ontstaan. Collega’s kunnen onderling gratis met elkaar bellen, maar het is bovendien heel eenvoudig om de kosten in de gaten te houden. Bedrijven kunnen eenvoudig overstappen naar VoIP en kunnen bovendien hun eigen nummer behouden. Het aanbod aan telefoons is voldoende groot om in alle behoeften te kunnen voldoen. Een provider als KPN heeft te maken met deze vorm van concurrentie, die ervoor zorgt dat met name de zakelijke markt er in rap tempo anders uit begint te zien.

 

CallVoip lanceert Simmpl

De aanbieders van VoIP telefonie zitten bovendien niet stil, zij ontwikkelen doorlopend nieuwe diensten en functionaliteiten. Een voorbeeld hiervan is Simmpl van CallVoip. Dit is een innovatieve online telefooncentrale voor de zakelijke markt, die een groot aantal krachtige functies bundelt. Het systeem zorgt voor een betrouwbare en gebruiksvriendelijke verbinding, die doorlopend beschikbaar is. Steeds meer bedrijven raken overtuigd van de mogelijkheden van VoIP. CallVoip heeft op dit moment zo’n 4.000 klanten, maar lijkt erop gebrand om verder uit te breiden en daarmee een belangrijke speler op de zakelijke Nederlandse markt te worden.

 

Nederlandse Energiemaatschappij wil telefonie gaan aanbieden

Ondanks de matig positief berichten van bijvoorbeeld KPN is de Nederlandse Energiemaatschappij voornemens om juist actief te worden op de markt voor telefonie. Het bedrijf heeft een goed beeld van de loyaliteit van klanten en wil ze verleiden over te stappen naar hun telefoonabonnementen, bijvoorbeeld in combinatie met een aansluiting voor stroom en/of gas. Het bedrijf wil op die manier een nieuwe bron van inkomsten aanboren. Momenteel zegt De Nederlandse Energiemaatschappij met diverse partijen in gesprek te zijn, maar wil het daar verder concreet nog niets over loslaten. Onder andere het Zeeuwse energiebedrijf Delta biedt een dergelijke mogelijkheid al aan, terwijl Eneco mogelijkheden biedt om een spaarrekening te openen.

 

 

Plaats een reactie